Čas utekl a
nastává den nástupu vašeho dítěte do mateřské školy. Pro dítě to je veliká změna,
již nebude trávit veškerý čas ve společnosti svých nejbližších, ale ocitne se samo v novém prostředí.
Dítě se bojí nejen nového prostředí, ale i odloučení od rodičů, prarodičů, …
Až dosud mělo dítě
pocit, že je středem vašeho života. Byli jste tu pro něj celý den, v jakýkoliv okamžik. Pokud chcete dítěti nástup do mateřské školky co nejvíce usnadnit,
je nutné začít dítě pozvolna na vstup do školky připravovat.
Nejjednodušší je
začít krátkými pobyty bez rodičů u prarodičů, jiných příbuzných či známých. Velice vhodné jsou i návštěvy různých kroužků, například kreslení, plavání či společná cvičení maminek s dětmi. Dítě je třeba co nejvíce zapojovat do dětských kolektivů, chodit s ním mezi děti na pískoviště a dětská hřiště.
Při zvykání na mateřskou školku
platí zásada „ pomalu ale jistě“. Dítě by si mělo na pobyt v mateřské školce zvykat pomalu. Ze začátku lze navštěvovat třeba zahradu mateřské školky, chvíli si hrát s ostatními dětmi a
postupně tuto dobu prodlužovat.
Velmi důležité je v tomto případě pravidlo, že
dítě chodí do školky denně. Narušení pravidelného stereotypu bývá pro každé dítě velmi psychicky náročné.
Školka jednou týdně nemá smysl. Jestliže dítě naučíte, že do školky chodí od pondělí do pátku a o víkendu je doma, nelze ho jen tak bezdůvodně z tohoto koloběhu vytrhnout.
Školka se nemůže stát pro dítě místem, kde jej rodiče odloží, když na něj nemají čas. Při delší nepřítomnosti dítěte ve školce,
vypadne dítě z kolektivu a musí si do něj znova hledat cestu. Děti, které si s ním minule hrály, si teď hrají s někým jiným. Celý koloběh zvykání a adaptace by tak začal nanovo.
NA CO VŠECHNO DÍTĚ PŘED VSTUPEM DO MATEŘSKÉ ŠKOLY PŘIPRAVIT, ABY BYLO VE ŠKOLCE SPOKOJENÉ
Dítě by mělo:
- dokázat se vyrovnat s pocitem, že část dne bude samo bez mámy a bez táty
- překonat pocit strachu, že si pro něj máma už nepřijde
- umět si hrát samo, paní učitelka se nemůže věnovat stále jen jednomu dítěti
- být připravené na to, že existují děti, které jsou větší, silnější a že ne každé dítě ho bude mít rádo
- umět si hrát společně s ostatními dětmi