Ministerstvo financí
upozorňuje na množící se případy zneužití identifikačních údajů.
Finanční analytický útvar Ministerstva financí (FAÚ) v souvislosti se svými aktuálními zjištěními
varuje veřejnost a současně ji
nabádá k maximální obezřetnosti.
Obezřetnost je nutná při poskytování:
- osobních údajů - jméno s příjmením, bydliště, datum a místo narození, rodné číslo, číslo občanského průkazu
- průkazů totožnosti - občanský průkaz, pas, řidičský průkaz
- kopií výpisů z bankovních účtů
Ke „krádeži identity“ a k zneužití osobních identifikačních údajů
dochází např. při
zakládání bankovních účtů přes internet, kdy pachatelé tohoto typu trestné činnosti
zneužívají kopií osobních dokladů a kopií výpisů z účtů, které od třetích osob většinou získali pod falešnou záminkou poskytnutí
nebankovní půjčky nabízené na internetu.
Nejčastější způsob zneužití cizí identity
Nabídka
poskytnutí nebankovní půjčky
přes internet, kdy pachatel vylákal od zájemce fotokopie občanského a řidičského průkazu a výpisu z účtu (vedeného u jiné banky na zájemcovo jméno).
Takto
získané kopie dokumentů
zaslal pachatel bance, u níž si chtěl na cizí jméno založit účet.
Banka pachateli spolu s číslem jeho nově založeného účtu sdělila, že
účet aktivuje až poté, co na něj pachatel
zašle alespoň jednu korunu z jeho již
existujícího účtu.
Tím bance podle zákonem stanovených pravidel
potvrdí shodu identifikačních údajů s údaji na zaslaných kopiích.
Ke splnění této podmínky, pachatel
vyzval zájemce o nebankovní půjčku, aby ze svého účtu
převedl na konkrétní účet, který pachateli nově založila banka, alespoň jednu korunu.
Po připsání platby banka zasláním
klíče a hesla k internetovému bankovnictví pachateli umožnila ovládání účtu, aniž by původní zájemce o nebankovní půjčku o existenci účtu založeného na jeho identitu vůbec
věděl.
V konečné fázi podvodu pak pachatel již jen sdělil žadateli o nebankovní půjčku, že mu
půjčka nebyla poskytnuta a další komunikaci s ním
přerušil.
Společným rysem takto a obdobně páchané trestné činnosti je vždy
absence jakéhokoli přímého
osobního kontaktu jednotlivých aktérů mezi sebou (banka, pachatel, zájemce).
Veškerá
komunikace probíhá zásadně
elektronickou a případně i
telefonickou cestou, přičemž pachatel využívá speciálně pro jednotlivé případy založené e-mailové adresy a anonymní předplacené telefonní karty.
Dalším typickým znakem a současně
varovným signálem pro potenciální zájemce by mohlo být, že pachatel se na internetu při nabídce nebankovní půjčky snaží vzbudit zdání seriózního poskytovatele, aniž by k němu bylo možné
dohledat ve veřejně dostupných zdrojích jakékoli reference.