V dnešní době většina z nás nepracuje ve státních podnicích, ale i v soukromých firmách nebo u drobných živnostníků a proto je dobré mít přehled o svém důchodovém pojištění.
Chybějící doby pojištění je pak možné včas dohledat nabo doplatit.
Jednou ročně má každý občan možnost požádat ČSSZ o
zaslání informativního
osobního listu důchodového pojištění.
Tento přehled zašle ČSSZ do 90 dnů ode dne doručení žádosti.
Žádost musí obsahovat rodné číslo žadatele, jméno, příjmení, rodné příjmení a adresu, na kterou má být přehled důchodového pojištění zaslán.
Žádost lze podat:
- písemně na adresu: Ústředí ČSSZ, Křížová 25, 225 08 Praha 5
- elektronicky: podepsáno musí být zaručeným elektronickým podpisem
Výpis obsahuje přehled dob důchodového pojištění, případně náhradních dob (zde se uvádí např. doba evidence na ÚP, soustavná příprava na budoucí povolání, péče o dítě do 4 let věku dítěte, ...) a od roku 1986 i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob.
Co dělat, když chybí doba pojištění:
Jde-li o dobu, která byla získána, avšak v ČSSZ o ní chybí záznam, je vhodné, aby se
pojištěnec obrátil nejprve na svého tehdejšího zaměstnavatele, upozornil na pravděpodobné nesplnění jeho zákonné povinnosti v oblasti evidenčních listů a požádal jej o zaslání evidenčního listu ČSSZ.
Není-li tento postup možný, například z důvodu, že zaměstnavatel s ním odmítá v této záležitosti jednat nebo proto, že již neexistuje, může se
pojištěnec obrátit přímo na OSSZ příslušnou podle sídla zaměstnavatele, ve kterém byla vedena evidence mezd. OSSZ u zaměstnavatele sama zabezpečí splnění jeho povinnosti, případně, není-li to možné, zahájí potřebná řízení.