Děti s poruchami učení mívají často až
nadprůměrnou inteligenci. Jsou zvídavé, bystré,
touží po poznání i uznání, takže jim nic nebrání dosáhnout i vysokoškolského vzdělání.
Tyto děti však potřebují
k dosažení svých cílů větší míru pochopení ze strany nejen rodičů, ale i pedagogů.
Mezi příznaky poruchy učení patří:
- obtížné soustředění
- rychlá ztráta pozornosti
- i zdánlivě jednoduché činnosti způsobují potíže
- špatné školní výsledky
- četnost poznámek
- neustálé „zlobení a vyrušování“ během školní výuky
Dětem s poruchami učení situaci ještě více
stěžuje posměch spolužáků, neoprávněná kritika dospělých. V dětské dušičce pak znějí slova,
já nejsem lajdák….! Přitom hlavně lajdáctví je jim často učiteli vytýkáno. Dítě se pak potýká s méněcenností, úzkostí a jinými pocity plynoucími z nastalé situace.
Odborníci hovoří o
"specifických poruchách učení a chování" (označeno zkratkou SPUCH). V současné době se tento problém dotýká každé druhé až třetí rodiny s potomstvem dětského věku. V žádném případě tedy
nejde o nic ojedinělého, za co byste se měli stydět nebo dokonce sobě nebo dítěti něco vyčítat.
Máte-li u vašeho dítěte podezření na poruchu učení:
- dítě netrestejte
- nedávejte mu najevo, že vás svými neúspěchy trápí
- zamyslete se, zda se dítěti dostatečně věnujete
- poskytněte mu harmonický a klidný domov
- nikdy mu neříkejte, že je ,,lajdák, nešika nebo dokonce hlupák"
- svoje podezření konzultujte s učitelem dítěte a dohodněte se na dalším postupu. Jde-li o kvalitního pedagoga, jistě vám poradí. Pokud učitel neprojeví pochopení (ať už pro příliš velký počet žáků ve třídě, z neznalosti apod.), nehádejte se s ním, mohlo by to vašemu dítěti ještě více uškodit.
- navštivte s dítětem pedagogicko-psychologickou poradnu (kontakt vám doporučí psychologický poradce na škole)
Na základě vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně zjistíte přesnou diagnózu a dostanete
doporučení, jak s dítětem pracovat. Bude-li to vhodné, navrhnout vám změnu školy nebo zařazení do speciální třídy, popřípadě i doprovodný psychoterapeutický program vedený odborníkem.
Nepodceňujte doporučení, která jste dostali. Nespokojte se s tím, že vaše dítě nebude z nějakého předmětu klasifikováno, ...
Mějte neustále na paměti, že vaše aktivní spolupráce bude každopádně nutná, a to nejen na nižším stupni základní školy.